top of page
  • Writer's pictureShira Refael

ערכים עסקיים של עסקים או מותגים

Updated: Jul 27, 2022

מהם ערכים עסקיים, למה צריך אותם, איך למצוא מה הם הערכים של העסק שלך ורשימת ערכים לדוגמה מהם ניתן לשאוב רעיונות.


מה זה בכלל ערכים עסקיים?

ערכים של עסק או מותג הם תמצות של השקפת העולם המקצועית שלו. מדובר על עקרונות כלליים שעוזרים לקבוע את המטרות, האופי ודרכי הפעולה, וסדרי העדיפויות בעסק. למעשה, גם האסטרטגיה השיווקית תושפע מערכי העסק, וממנה ייגזרו אופן העבודה עם הלקוחות, מהלכים פרסומיים ואפילו הסגנון והטון שלהם.

למה צריך את זה? איך זה עוזר לי?

הערכים העסקיים של הארגון, מייצגים את הרוח של כל חלקי הארגון ובכללם את בעלי העסק, המנהלים והעובדים. גם מערכת הקשרים בין הארגון ללקוחות ולספקים יתבססו על ערכים אלו. הם עוזרים להגדיר את העסק: את השירות שאנו נותנים, את המוצרים שאנו מפתחים, ואת החוויה שמקבלים הלקוחות כשהם רוכשים מהעסק שלנו. הערכים הם האופי של העסק והם משמשים כמצפן לניהול והתפעול השוטף שלו, ולכן כדאי מאוד להשקיע בהם מחשבה ודיוק. הם יכולים לשמש כחלק מיצירת חזון עסקי, בגיבוש האסטרטגיה השיווקית ואפילו בעיצוב התכנים ואפיקי הפעולה של העסק עבור קהלי היעד.



הערכים הם האופי של העסק והם משמשים כמצפן לניהול והתפעול השוטף שלו, ולכן כדאי מאוד להשקיע בהם מחשבה ודיוק. הם יכולים לשמש כחלק מיצירת חזון עסקי, בגיבוש האסטרטגיה השיווקית ואפילו בעיצוב התכנים ואפיקי הפעולה של העסק עבור קהלי היעד.
הערכים הם המצפן של העסק

חשיבות הגדרת הערכים היא מהותית היות והיא מסייעת לגיבוש תשתיות עסקיות טובות, ועוזרת לייצר סדר הן ברמה הפרטית, והן ברמה הארגונית. זהו נדבך משמעותי במיקוד העסק.

אחד היתרונות החשובים של הגדרת ערכים עסקיים ברורים, הוא שהם מהווים חלק משמעותי מייחודיות ובידול העסק. קל יותר לתקשר ללקוחות הקיימים והפוטנציאליים את ערכי העסק בפעולות השיווק השונות, ובכך לבסס את הבידול של העסק. בידול הוא הבדל משמעותי בעיני הלקוחות בינינו לבין המתחרים שלנו. בידול עשוי להתבטא בשירות שונה וייחודי, בצורת עבודה מסויימת או בתמחור. גם שילוב הערכים והחוזקות שלנו יכול ליצור בידול. ביכולתם של הערכים העסקיים ליצור בידול טבעי מהמתחרים. הן במוצר ובשירות המוצעים והן בשיווק שמספר את הערכים והייחודיות הטבעיים שלנו. מחשבה ופעולה מתוך כוונה לפי הערכים העסקיים עוזרים למשוך אלינו לקוחות בעלי ערכים דומים. כאלה שאופן הפעולה, הגישה והאופי שלנו מתאימים להם. וכך הם גם עוזרים לסנן לקוחות שלא טובים לנו, ולמקד את המשאבים היקרים שלנו בלקוחות המתאימים לנו במיוחד.

איך למצוא מהם הערכים של העסק שלי?

לשקול בכובד ראש את האופי של העסק ואת דרך ההתנהלות שלו: כלפי הלקוחות, הספקים והעובדים והחברה.

ניתן לעיין ברשימת הערכים, ולבחור עד 5 ערכים מובילים. רצוי מאוד לצמצם ערכים שהם חופפים ואם יש צורך, לשלב בין שניים ליצירת ערך שהוא ממוקד ומתאר נאמנה את הארגון.

דרך שאני מאוד ממליצה עליה היא לדמיין שתפתחו עוד 3 סניפים של אותו העסק, ומובן שלא תוכלו להיות בנוכחות באופן אישי בכל אחד מהם כל הזמן. מהם העקרונות החשובים ביותר לפיהם ניתן יהיה "לשכפל" את נוכחותנו האישית בעסק?



איך למצוא מהם הערכים של העסק שלי?  לשקול בכובד ראש את האופי של העסק ואת דרך ההתנהלות שלו: כלפי הלקוחות, הספקים והעובדים והחברה.
ערכים של עסק או מותג הם תמצות של השקפת העולם המקצועית שלו

להגדיר את הביטוי של כל ערך בעסק. לכתוב ב2-3 משפטים כיצד הערכים משפיעים על התנהלות העסק והאופי שלו?

לוודא שהערכים אכן באים לידי ביטוי לכל אורך שרשרת האספקה. האם כל הצדדים המעורבים אכן מקבלים את חווית הערכים שאנחנו מנסות לתת להם? האם הם מצליחים לחוש את הערך שאנחנו מעבירות?

אחרי שבחרנו ערכים, הגדרנו אותם והטמענו אותם בעסק, הם הופכים להיות חלק מהמותג. הם יכתיבו את אופן הפעולה של העסק בכל פלטפורמה ובכל רמה.

עם זאת צריך לזכור שערכים ניתנים לשינוי. מותגים ועסקים גדלים ומשתנים עם הזמן ובבדיקה מחודשת נגלה לפעמים שערכים שהיו נכונים בתחילת הדרך או בזמן בו נבחרו כבר לא משרתים את המטרה. תמיד אפשר לבדוק מחדש, להעריך שוב את העסק במבט מעמיק ולבחור שוב את הערכים המתאימים למקום החדש אליו התפתח.


רשימת ערכים לדוגמה:


אדיבות אהבה אהבת המולדת אהדה אומץ אופטימיות אושר אותנטיות אחדות אחריות איזון איכות הסביבה אינטואיציה אינטימיות אכפתיות אמון אמונה אמנות אמפתיה אמת אנושיות אסרטיביות אסתטיקה אריכות ימים בהירות בחירה בטחון ביטוי עצמי בריאות גאווה גבורה גיוון גמישות דוגמא אישית דו-קיום דיוק הארת פנים הבחנה הבנה הגינות הגנה הדדיות הובלה הומור הוקרת תודה הזדהות הישגיות החלטיות הסתגלות הסתפקות במועט הערכה הצלחה הקשבה הרמוניה הרפתקנות השפעה התלהבות התמדה התנדבות התמסרות התפתחות ודאות ויתור זכרון חברות חדשנות חופש חופש בחירה חיים חינוך חכמה חמלה חריצות חשיבה טבע ידע יוזמה יופי יושרה ייחודיות יסודיות יעילות יציבות יצירתיות ישירות כבוד כיף כנות למידה לקיחת סיכונים מחויבות מחילה מיקוד במטרה מנהיגות מסורת מסירות מעורבות מעשיות מצוינות מקוריות מקצועיות משמעת עצמית משפחה נאמנות נדיבות נוחות נחישות נימוס נקיון נתינה סבלנות סדר סדר חברתי סובלנות ספונטניות עבודת צוות עדינות עונג עזרה לזולת עצמאות עקביות עשיית הבדל פטריוטיות פרפקציוניזם (שאיפה למושלמות) פתיחות צדק צמיחה קבלה קבלה עצמית קדושת החיים קידמה קלילות רוגע רוחניות רומנטיקה ריגוש ריכוז רכות רצינות רעות שאפתנות שוויון שותפות שחרור שייכות שיפור מתמיד שיתוף פעולה שמחה שמחת חיים שמירה על הטבע שקיפות תושייה תעוזה תקשורת תרומה חברתית



86 views0 comments
bottom of page