top of page
  • Writer's pictureShira Refael

שיום ומיתוג

מותג זה ערכים ואופי, לוגו זה תווי פנים ולבוש, ‫והשם?


שִׁיּוּם היא פעולה בה ניתנים שמות לעצמים או למושגים אחרים. ברמה המסחרית, זהו תהליך המצאת שם למותג או למוצר. רצוי ששיום מותג או מוצר יתבצע תוך התחשבות בפרמטרים מסוימים, כמו קהל היעד, ערכי המותג וכמובן אופי השימוש במוצר. לשם יש חשיבות מאוד גדולה. הוא מספר לנו על המשמעות והשימוש של השירות, מהדהד לנו ערכים וסגנון, ויוצר רושם ראשוני מיידי.


לדוגמה, שם החטיף "שוקולתמר באורגני" הוא הלחם meshup של המילים שוקולד ותמר, ומכך ניתן להסיק על מרכיביו. השם מעיד על תכונתו- הוא אורגני, וסביר שהוא מיועד לקהל המתעדף ערכי בריאות ואקולוגיה. שימוש בסלנג "באורגני" גם מעביר את המסר שקהל היעד מגניב. לעומת זאת, לחטיף "במבה" שם שהוא מקורי לחלוטין, ומיועד להיות המילה השלישית שילדים אומרים מיד עם למידתם את השפה העברית, כפי שמעיד הסלוגן "אמא, אבא, במבה".




שם נכון הוא פרסומת בפני עצמה, ואכן צרכנים קונים מותגים, לא ‫מוצרים ולא חברות. אפילו מוצרים שמקודמים על ידי היצרן כ"ללא מיתוג", על מנת לחסוך את התשלום "על השם", הם ממותגים.

המיתוג שלהם פונה לקהל משפחתי ולערך החיסכון, וניתן למצוא אותם ברשתות הגדולות, שמפרסמות את עצמן באופן קולקטיבי ובדרכים מגוונות אחרות.


בבואנו לשיים חברת סטארט אפ המספקת ביטוח יבול לחקלאים במדינות מתפתחות התחשבנו בפרמטרים הבאים:

· הטכנולוגיה שבה ייעשה שימוש היא מסרוני SMS, שבהם משלמים עבור כמות התווים, ולכן נרצה שם קצר ככל האפשר

· החברה מתוכננת להתפרש על פני מדינות שונות ולכן נחפש שם קליט, זכיר וקל לביטוי בשפות שונות.

· בין ערכי המותג המובילים גם הטבה עם חקלאים

· המותג נוסד במאלי ומתוכנן לפעול באזור מרכז ומערב אפריקה, ולכן יש להתחשב גם במשמעות התרבותית המקומית של השם

· אין כפילות עם מותג או מוצר אחר



לאחר מחקר ותהליך סינון, נבחר השם OKO. זהו שם קצר וזכיר. בעבר היה זה שמה של ישות אלוהית שנחשבה למגינת היבול החקלאי, אולם אין יותר מאמינים באלוהות זו.


כדי למצוא את השם המושלם למוצר או למותג שלך, אפשר לפנות אלי בווצאפ במייל או דרך צור קשר.

4 views0 comments
bottom of page